BURGER  MALAYSIA KATAK MELOMPAT






Anak katak membulat dengan cepat...
Sebabnya ,
sis tinggalkan dalam peti ais sekejap.
Ini projek yang ada kerja lain kena buat dulu .
Ingat kan, masuk dalam peti ais,
Proses pembesaran nya akan perlahan sedikit.
Datang balik dalam 30 min,
Terkejut sis tengok rupanya...
Kelemasan dalam kolam dah rupanyaπŸ˜…


Lompat si Katak Lompat.


Lompat, si katak lompat
Lompatlah tinggi-tinggi
Cepatlah, adek cepat
Cepatlah bangun pagi-pagi
Lompat, si katak lompat
Lompatlah tinggi-tinggi
Cepatlah, adek cepat
Cepatlah bangun pagi-pagi
Kalau adek malas lagi
Malas bangun pagi
La-la la-la la-la la
La-la la-la la-la la
Nanti kita rugi
Lompat, si katak lompat
Lompat tepi perigi
Cepatlah, adek cepat
Cepatlah pergi mengaji
Lompat, si katak lompat
Lompat tepi perigi
Cepatlah, adek cepat
Cepatlah pergi mengaji
Kalau kita rajin usaha
Tentu kita berjaya
La-la la-la la-la la
La-la la-la la-la la
Hidup aman bahagia
Kalau adek tidak malas
Rajin tiap hari
La-la la-la la-la la
La-la la-la la-la la
Tentu usaha jaya
Lompat, si katak lompat
Lompat di tepi paya
Cepatlah, adek cepat
Cepatlah pergi belajar
Lompat, si katak lompat
Lompat di tepi paya
Cepatlah, adek cepat
Cepatlah pergi belajar


Jom Dengar Di Bawah,sambil meroti kita layan lagu best nie tau
 
 
 



Lagu-lagu masa Sis kecil banyak mendidik,
dah susah sekarang nak dengar ,
lagu-lagu mendidik Melayu pada masa kini.


JOM KITA MEMBURGER KATAK NIE.




BURGER SIS YANG BERAT 30GM SETIAP DOH.
MATA TU DALAM 9GM PER MATAπŸ‘€

Bahan-bahan nya.

250 gm tepung roti
250 gm tepung gandum
1 biji telor
setengah sudu kecil garam
50 gm butter
1 paket yis
1 cawan air suam
2 sudu kecil gula


cara-caranya...

yis,gula di campur dalam air suam,
pastikan yis tadi berbuih dan naik 2 kali ganda.

bahan-bahan lain,
dengan bibik moden nie,
kerja sangat mudah,masukkan aje dlm bowl  TM6.
Pilih funtion scale,
timbang semua bahan-bahan lain
dah siap masukkan semua.
Boleh pilih function Doh,
Buat dalam 2 min dan bagi tepung dan bahan lain
tergaul dengan cantik seperti serbuk roti.

Dah ok,masukkan bancuhan yis tadi kedalam
bancuhan tepung tadi.
Pilih function doh lagi,
Buat selama 6 min,
Dan macam biasa,kalau nampak melekit lagi
tambah aje tepung sampai menjadi doh yang cantik.

Dah settle doh,
boleh lah mula bentukkan
 katak-katak yang gebu dan comel ini.






Kelemasan dalam peti 
selepas 30 min di tinggalkan.
Jangan lupa siapkan sambal bilis.
Sis guna timun jepun aje 
untuk bahan tambahan.
Tak suka sangat dengan salad.








Resepi sambal boleh click sini
πŸ‘‰πŸ‘‰resepi sambal bilis





Ada anak katak tak cukup zat tu...
hahahaha....

 

Sabar yer,
kita panaskan minyak dalam kolam nie.


Siap sedia untuk di goreng
anak-anak katak yang comel.





Seronok sangat,
semua makin membesar 
bila masuk kolam minyak panas nie.


Tak sabar nak makan kan.
tunggu sejuk,
boleh belahkan,
dan masukkan sambal bilis
dan timun jepun kita tu.





Sebenarnya,
bila sis tengok gambar nie,
takut pulak nak makanπŸ˜†πŸ˜†


Puteri Damia dan hanaa 
tiba-tiba buat inti kacang.
Tengok hasil dua beradik comel nie.





Selamat memburger yer semua...
banyak aje resepi burger malaysia 
yang lebih baik.

 

Boleh aje guna mana-mana resepi.
tapi olahlah untuk
 kehidupan yang lebih bahagia.

 

Apa rupa,itulah kenangan kami
ketawa dan macam-macam topik
masa menjamu selera burger katak nie.
Siap boleh nyanyi lagu si katak.

Jangan lupa click sini ,
untuk jumpa Sis di
πŸ‘‰πŸ‘‰kerangkuning

0 Comments