Pizza Gebu Lazat Sedap Mudah dengan menggunakan TM6 | Muzlina.com |






PIZZA.

 

Siapa tahu,
Apa itu Pizza sebenarnya.
Sesiapa dari tahun 1979,
pasti alami perkara yang sama dengan Sis.
Sepanjang peralihan tahun,
Proses membesar dari kecil 
sehingga dewasa.
Betapa banyak perubahan makanan,teknologi dan budaya.


Asal usul Pizza.

dari link 




Nama si comel di tangan Sis, Mr Brulee.

Handsome kan๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ
Brulee adalah spesies Burung Kakak Tua Kayangan.
Memang kayangan lah,harga lagi mahal dari MYVI nie.
Bukan haiwan peliharaan Sis,
Cukuplah sis duk jaga anak-anak  kat kerangkuningproduction
Bagi makan nasi lemak sambal bilis pun kenyang nyandoorr๐Ÿ˜‚


Sambil kita mempizzaaaa,
Kita layan lagu burung kakak tua sekali.
Lama betul tak dengar lagu nie kan.

Jom Dengar Lagu



Kita nyanyi sama-sama
masak dengan hati yang riang
hasilnya sangat lechum-lechum tauuuu.

Burung kakak tua 
Hinggap di jendela 
Nenek sudah tua 
Giginya tinggal dua 

 

Lechum lechum 
lechum u la la 
Lechum lechum 
lechum uu la la 
Lechum lechum 
lechum u la la 

 

Burung kakak tua
Nenek sudah tua 
Giginya tinggal dua
 Rajin bercerita 
Kisah putera raja

 

 Lechum lechum
 lechum u la la 
Lechum lechum
 lechum uu la la 
Lechum lechum 
lechum u la la

 

 Burung kakak tua 
Rajin bercerita 
Kisah putera raja 
Sampai adik lena 
Sambung esok pula

 

 Lechum lechum 
lechum u la la 
Lechum lechum
 lechum uu la la 
Lechum lechum
 lechum u la la

 

 Burung kakak tua 
Burung kakak tua 
Hinggap di jendela 
Nenek panjang usia 
Doakan kami semua 

 

Lechum lechum
 lechum u la la 
Lechum lechum 
lechum uu la la 
Lechum lechum l
echum u la la 
Burung kakak tua

 

Sumber : https://www.liriklagumalaysia.com/2021/04/lirik-burung-kakak-tua-dato-sri-siti.html



Jom kita siap kan  bahan-bahan  Doh Pizza.


Jangan susah hati,
adanya bibik moden kita.
Bagi aje bibik buat dengan jayanya,
 doh Pizza kita yang gebu comel.


Yis mauripan 1 paket
Air suam 2 cawan
Tepung gandum setengah kilo
Tepung roti setengah kilo
Gula satu sudu kecik
sedikit garam
2 sudu besar mentega.


Cara-caranya:


Masukkan yis  dan gula 
kedalam air suam tadi .
Biarkan sehingga Yis membiak iaitu berbuih.
Ingat,kalau tidak berbuih tu...
Sila buang Yis yang telah meninggal itu๐Ÿ‘ป
kalau tak,sia-sia masa anda 
dan bahan-bahan lain.


Satukan semua bahan-bahan lain ke dalam TM6.
Gunakan fungsi doh,
mix sekejap tepung tadi dalam 1min.
bagi tepung dah bergaul mesra 
dengan mentega dan garam,
masukkan yis yang hidup 
dengan jayanya kedalam TM6 kita.


Jika doh nampak melekit,
tambah kan gandum lagi
jika sebaliknya,
tambah aje sedikit demi sedkit.
Pastikan doh seperti gambar di bawah.







Sis timbang doh ini 
seberat 20gm setiap doh.
Perap dalam 30 min,
untuk pastikan doh mengembang dengan jayanya.


Suka buat Pizza yang doh kecik-kecik,
senang nak makan, 
dan yang pasti,
bahan di dalam pizza tak kena curi๐Ÿ˜…

Untuk proses topping,

Sis gunakan sos prego tomato aje,
letaklah apa aje bahan-bahan yang disukai.
Jangan lupa cheese.
Dan boleh terus bakar pada suhu 130 C
atau bakar aje dalam kuali yang kalis hangit tuuu.



Hasilnya tak lah gempak sangat pun..
tapi rasanya memang best sangat,
sebab bahan-bahanya semua extragavanza๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜‹


Apa lagi,
Pergilah cari pinggan yang paling lawa..
Kalau lebih boleh bagi jiran-jiran yer.


 Nak resepi gulai ayam pencen yang marvelous nie..
click kat sini yer ๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰gulai-ayam-pencen-paling-mudah-sedap.html

nak masuk barang viral kat kerangkuning
click sini ๐Ÿ‘‰๐Ÿ‘‰๐Ÿ’– https://linktr.ee/kerangkuning


Jumpa lagi di blog sis yang seterusnya.
Salam sayang semua.

0 Comments